Deputatul PNL de Suceava, Ioan Balan, l-a întrebat, în Parlament, pe ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, care este situația studiilor de fezabilitate sau prefezabilitate care au fost plătite și expiră în acest an sau anul viitor și nu vor putea fi puse în aplicare investițiile prevăzute, în special cele care vizează drumurile rapide și de modernizare a căii ferate între București și regiunea nord est.

DSC_1266

Parlamentarul sucevean a arătat că sumele cheltuite de România, în decursul ultimilor douăzeci și șapte de ani, pentru realizarea de investiții în domeniul infrastructurii de transporturi ar fi trebuit să ne asigure astăzi câteva mii de kilometri de autostrăzi puse în circulație, câteva mii de kilometri de cale ferată de mare viteză și mii de kilometri de drumuri naționale, în regim expres.

„Din păcate, însă, constatăm că în fiecare an, atunci când se realizează rectificarea bugetară, bugetul de investiții al Ministerului Transporturilor este primul care este diminuat semnificativ. Şi anul acesta, rectificarea bugetară aprobată în ședința de guvern din data de 13 septembrie 2017, a diminuat bugetul cu aproximativ 45%. În ciuda acestei situații, sume importante se cheltuiesc anual la capitolul investiții, fie de Ministerul Transporturilor, fie de proaspăt reorganizata CNAIR. O parte semnificativă a sumelor cheltuite în acești ani s-au dus, profund inutil, cu destinația întocmirii de studii de fezabilitate sau de prefezabilitate, fără ca ele să fie urmate și de lucrări efective de construire”, susține Ioan Balan.

El subliniază că aceste studii, precum și proiectele tehnice aferente, nu au o valabilitate nedeterminată în timp, ci expiră în termene cuprinse între 2 și 5 ani, după care trebuie revizuite sau chiar refăcute în integralitate și consideră situația greu de tolerat.

În acest sens, deputatul Ioan Balan cere ministrului Transporturilor să îi spună care este valoare studiilor de fezabilitate contractate de Ministerul Transporturilor/CNAIR în perioada 1 ianuarie – 15 septembrie 2017, dar și modalitate de atribuire a acestora.

Totodată, el vrea să afle și numărul și valoarea studiilor de fezabilitate a căror perioadă de valabilitate au expirat sau expiră în anul 2017, precum și situația celor care vor expira în anul 2018 și pentru care nu se vor demara lucrări de construire.

Ioan Balan este interesat și de numărul și valoarea studiilor de fezabilitate a căror perioadă de valabilitate a expirat sau expiră în anul 2017 sau în anul 2018 și care privesc lucrări de infrastructură rutieră sau feroviară care ar trebui să crească viteza de circulație între regiunea de nord-est și Municipiul București.

El îl întreabă pe ministrul dacă a evaluat riscurile ca realizarea unor lucrări de investiții din fonduri europene nerambursabile, în baza unor studii de fezabilitate expirate sau neconforme, cum e autostrada Pitești-Sibiu, pot conduce la refuzul de plăţi al autoritiiilor europene finanțatoare.(Alin Dima)
(sursa NewsBucovina)