Nu este pentru prima dată când atrag atenţia, atât în plenul Parlamentului României, cât şi în conferinţele de presă susţinute de mine, asupra slabelor performanţe pe care le-au avut şi le au absolvenţii de liceu din România la aşa-numita probă a vieţii – bacalaureatul. Având în vedere faptul că nimic nu s-a schimbat în ultimul an de zile, mă simt dator să trag din nou un puternic semnal de alarmă asupra viitorului unei noi generaţii, care finalizează studiile liceale în acest an.

În primul rând, trebuie să spun că luna aceasta Guvernul USL a tratat cu cea mai mare nepăsare rezultatele dezastruoase ale simulărilor naţionale de bacalaureat, probă ce se va desfăşura în această vară. Rezultatele au fost dezastruoase la nivel naţional, deoarece la această probă nu au promovat peste 76% dintre viitorii absolvenţi. Nici la nivelul judeţului Suceava rezultatele nu au fost îmbucurătoare, doar 1 din 4 viitori absolvenţi reuşind să obţină nota minimă de promovare. Potrivit celor mai mulţi dintre profesorii angrenaţi în simularea naţională, gradul de dificultate al subiectelor a fost mai redus decât în anii precedenţi, însă cu toate acestea performanţele elevilor au rămas îngrijorătoare.

Cu toate că situaţia se prezintă în asemenea condiţii, Guvernul USL tace şi nu are niciun fel de răspuns sau soluţie, nu are nici interesul şi nici dorinţa de a schimba situaţia, iar timpul până la probele bacalaureatului propriu-zis se scurge cu viteză.

Poate că Domniile Lor au în vedere ca bacalaureatul să nu mai fie o probă obligatorie, ci una opţională! Nu aşa propunea acum 2 ani doamna Andronescu?! Poate că nici nu mai trebuie să se meargă la şcoală, căci fabricile de diplome aşteaptă de la actualul guvern să fie revigorate!

Vreme de peste doi ani de zile USL a criticat şi împroşcat cu noroi noua Lege a educaţiei naţionale, care a demarat un real proces de reformă în sistemul educaţional din România. La doar câteva zile după ce au preluat puterea, în luna mai a anului trecut, USL a început să masacreze punct cu punct orice reformă demarată în sistem. Începând cu relaxarea criteriilor de obţinere a titlurilor didactice în învăţământul superior şi până la ping-pongul stupid şi fără argumente cu funcţionarea clasei pregătitoare, USL a instalat cu consecvenţă haos în sistemul de educaţie din România.

Nu în ultimul rând, am datoria morală de a aminti câte promisiuni mincinoase a formulat USL în campania electorală şi care nu numai că nu au fost respectate, ci, dimpotrivă, chiar contrazise de acţiunea guvernamentală. Din sistemul educaţional singura persoană care a avut ceva de câştigat este „învăţătoarea protestatară”, promovată mediatic cu îndârjire, care astăzi ocupă un fotoliu de senator şi care acum tace la restauraţia USL din educaţie.

Învăţământul preuniversitar se află într-un moment de răscruce, iar dacă în cel mai scurt timp nu se iau măsuri corecte, implicaţiile nu vor fi numai asupra ratei de promovabilitate la bacalaureatul din 2013, ci şi asupra calităţii din sistemul universitar, asupra pieţei muncii şi a performanţelor economiei naţionale.

(Şedinţa Camerei Deputaţilor din 26 februarie 2013)